söndag 18 maj 2014

Den man älskar


Titel: Den man älskar
Författare: Mari Jungstedt
Serie: Knutas #12
Genre: Deckare
Förlag: Albert Bonniers
Utgivningsår: 2014
Antal sidor: 349
Utläst: 2014-05-18
Handling: Klicka här



De senaste åren har jag fått Mari Jungstedts senaste bok i morsdagpresent. Nu är visserligen mors dag inte förrän om en vecka men jag var själv med och köpte den och när jag väl hade den i min ägo kunde jag helt enkelt inte låta bli att läsa den. Så här års brukar jag dessutom ha en lässvacka på grund av allt som ska göras så här i slutet av terminen och tack vare Mari Jungstedt kommer jag ur den svackan år efter år. Varje gång jag läser en av hennes böcker påminns jag om att jag verkligen gillar dem. Det är några år sedan jag läste de första böckerna och det måste ju finnas en anledning till att jag fortsatt att läsa serien om kriminalkommisarien Anders Knutas. Jag fastnade helt enkelt för serien och ser fram emot varje bok som kommer.

Så vad tyckte jag då om den tolfte och senaste boken i serien? Jo, jag gillade den också. Väldigt mycket till och med. Den är spännande ända till slutet precis som hennes andra böcker. Jag trodde ungefär halvvägs in i boken att jag hade löst fallet och blev då lite besviken. Dock visade det sig att min teori delvis stämde men inte helt och jag blev minst lika överraskad som vanligt när fallet löser sig. Det jag även gillar i hennes böcker är att man får följa personerna utanför polishuset. Knutas och Karins privatliv gör också böckerna intressanta och det är nog delvis därför jag tycker om serien. Dock kommer jag inte ihåg allt som hänt dem privat och därför borde jag ta tag i en omläsning av denna serie snarast.

Dock känns det som att det där lilla extra saknas. Det som skulle kunna göra att jag totalt förälskar mig i boken. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som saknas, men jag är ändå övertygad att det är någonting. Därför blir betyget inte riktigt fullpott, men absolut en stark fyra.

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar